Sprekend GelderlandPraat, denk en doe mee

Aan de slag voor een aantrekkelijk centrum

Virgillia Otemann 24-06-2021 478 keer bekeken 0 reacties

Binnensteden waar mensen graag komen, winkelen en verblijven zijn van groot belang voor de leefbaarheid en het vestigingsklimaat van Gelderland. Het gedrag, de wensen en behoeften van bezoekers veranderen. Ook de COVID-19-crisis zet deze centrumgebieden onder druk. Alle hens aan dek dus voor de centrummanagers. Provincie Gelderland hielp hen met een training.

De coronacrisis versterkt en versnelt trends die al langer in de centra gaande zijn, en zorgt voor nieuwe uitdagingen. Mensen kopen steeds meer online, waardoor steeds meer fysieke winkels leegstaan. Centrummanagers weten wat er speelt en verbinden ondernemers, vastgoedeigenaren en de overheid. Samen werken ze aan een aantrekkelijke binnenstad. Met de Gelderse Leergang voor Centrummanagers werden 12 Gelderse centrummanagers kennis, tools en vaardigheden aangereikt en vertaalden ze dit met de trainers en elkaar naar hun gedeelde liefde: het centrumgebied. De trainingen werden gegeven door bureau Seinpost, CLOK en de Transformatie Academie. Op 22 juni 2021 sloten de deelnemers de leergang af. Centrummanagers Marco Bod (gemeente Apeldoorn) en Manoli Martin-Camuñas Romero (gemeente Culemborg) delen hun ervaringen.

Centrum als bedrijf 

Beiden leerden veel van de training. Bod: “Het was hartstikke nuttig. Ik vergelijk mijn werk weleens met simultaan schaken. Je moet alles overzien, steeds weer weten wat de volgende zet is. De ene keer speel je tegen de wereldkampioen, dan ineens tegen een amateur. Soms win je, soms moet je verlies incasseren. Ik leerde het centrum als bedrijf te zien. Dat maakt het overzichtelijk. Ook kwamen er veel onderwerpen ter sprake die bij ons spelen, zoals hoe je om kunt gaan met het verschil tussen fysiek en online winkelen.”

Martin-Camuñas Romero: “Sommige sprekers lieten me op een hele andere manier naar mijn vak kijken. Wat wij zo normaal vinden, is dat niet. Het is een vak, en voor binnensteden en centra is het belangrijk professioneel te werken. Ik hoor van collega’s dat het er soms bij wordt gedaan, of zelfs vrijwillig. Dat komt door geldgebrek van gemeenten. Maar wat wij doen, is als een groot bedrijf leiden. Hoe kun je zo’n belangrijke post zo weinig waarderen?”

Leren van collega’s

De leergang leverde hen ook een waardevol netwerk van centrummanagers op. Martin-Camuñas Romero: “Ik heb veel aan ervaringen van collega’s. Hoe zij dingen aanpakken, waar ze tegenaan lopen. En samen heb je meer denkkracht. Alleen zit je soms maar op een eiland, je hebt zelf af en toe ook een vangnet nodig.” Bod vult aan: “Het maakt me ook bewust van dingen waarvan ik niet wist dat ze belangrijk waren. Zo ontdekte ik dat we in Apeldoorn onze gezamenlijke droom nog veel scherper kunnen beschrijven. Hoe ziet het eruit als we over 3 jaar een deel van de stad hebben vergroend? Wie doet wat? De zogeheten stip op de horizon, waar we met zijn allen naartoe werken. Als iedereen die deelt, leidt dat tot goede samenwerking en draagvlak.”

Martin-Camuñas Romero neemt iets anders mee. “Ik hoor dat in sommige steden een hele organisatie is opgezet voor centrummanagement. Aan de ene kant ben ik blij dat over onze stuurgroep juridisch niets is vastgelegd. Aan de andere kant moet het programma doorgaan als ik weg ben of de organisatie verandert. Dat heb ik meteen op de agenda gezet.”

Netwerk helpt iedereen

Contact met collega’s helpt hen ook na de training. Bod: “Ik kan wel denken dat ik weet hoe iets moet, maar door reacties in de app-groep krijg ik een hoop extra informatie. Het heeft ook invloed als ik zeg dat ik in het netwerk heb gepolst.”

Martin-Camuñas Romero: “Sommige steden zijn al langer bezig en hebben het wiel al uitgevonden. En grotere steden leren van kleine, omdat daar niet alles in beton is gegoten.”

Beiden hopen dan ook dat dit netwerk blijft en groeit.

Nuttige informatie voor provincie

Ook de provincie heeft baat bij dat netwerk. Gemeenten werken aan doelen die de provincie graag wil bereiken, zoals toekomstbestendige binnensteden en duurzaamheid. Martin-Camuñas Romero: “Daarvoor moet het centrum meebewegen.” Bod: “Het is belangrijk dat de provincie weet wie er zijn en wat er speelt. Als je bijvoorbeeld afspreekt dat je metingen in elke gemeente hetzelfde doet, zoals van bezoekersaantallen, kun je goed vergelijken en optellen. Dat levert voor de provincie een heleboel nuttige informatie op. Meten is weten.”

Sociale aspect steeds belangrijker

In de centra moet nog genoeg gebeuren. Bod: “We moeten van plek waar gewinkeld wordt, naar plek waar mensen graag zijn. We moeten niet afwachten, maar maatregelen nemen. De functie van het centrum (winkelen, ontmoeten) wordt alleen maar verder uitgebreid.”

Martin-Camuñas Romero: “Er zijn steeds meer ouderen en eenpersoonshuishoudens. Dat sociale aspect krijgt steeds meer waarde. Eenzaamheid kun je tegengaan door ook in je centrum ontmoetingen in de publieke ruimte makkelijker te maken door bijvoorbeeld zoiets eenvoudigs als gezellige ruimtes in te richten met groen en bankjes. Ik zie dat ze altijd vol zitten; mensen gaan nu met elkaar in gesprek in plaats van dat ze er alleen lopen.” Bod: “En als ondernemers hun terrassen eerder openen, hebben zij meer inkomsten, en mensen die drukte mijden een uitje.”

Kennis gebruiken

De centrummanagers benadrukken dat samenwerking de sleutel is tot succes. Martin-Camuñas Romero: “In Culemborg werken we met de gouden driehoek: vastgoedeigenaren, ondernemers en gemeente. We spreken samen af wat we gaan doen. Alles wat met de binnenstad te maken heeft, wordt besproken met de stuurgroep. Bijvoorbeeld de gemeentelijke Groenvisie, Detailhandel-, horeca- en evenementenvisie, kerkenvisie, enzovoort. Onze input wordt meegenomen in beleid en de plannen.”

Bod: “Ondernemers zitten er vaak al vele jaren. Ik gebruik hun kennis dan ook vaak om dingen goed te regelen. Dat zou de provincie wat mij betreft ook met ons moeten doen. Vraag niet via de gemeenteraad hoe het met ondernemers in het centrum gaat, maar rechtstreeks aan ons. Wij zitten er middenin. Vraag ons om input, dan krijg je een beter plan. En met een beter plan bereik je je doelen beter.”

De Gelderse Leergang voor Centrummanagers is een van de overbruggingsmaatregelen die provincie Gelderland neemt om binnensteden en dorpskernen in crisistijd vitaal te houden. Daarnaast werkt de provincie structureel samen om de Gelderse centrumgebieden toekomstgericht te maken. Bijvoorbeeld door leegstand in winkel- en kantoorpanden te bestrijden en voorkomen, monumenten en cultureel erfgoed te restaureren en in stand te houden, toeristische kwaliteiten te versterken, ontmoetingsplekken te maken en verduurzamen, de centrumgebieden bereikbaar te maken en houden, en de buitenruimte te vergroenen. Ben je ook centrummanager en wil je je aansluiten bij het netwerk of je ervaring delen? Stuur ons dan een e-mail.

 

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.